Óvodás gyerekek alkotnak az asztalnál

Ismerd meg a 3 éves gyermek készségeit!

Az óvodáskor kezdete általában az az időszak, amikor már mi szülőként is látjuk gyermekünkön azt, hogy nyílik a világ felé, és szüksége van a kezdeti szoros anya-gyermek kapcsolatának kibővítésére, új ismeretségekre, tapasztalatokra. A változás nem mindig zökkenőmentes. Az óvodai életet meg kell ismerni, alkalmazkodni kell hozzá és meg kell szokni. Az itt kialakuló biztonságérzetet nagyban tudja támogatni az óvónők személye, a szülő nyugodt hozzáállása és az elfogadó, kíméletes beszoktatás.


Amikor ez megvalósult, örömmel fogjuk látni, hogy gyermekünk minden nap új élményekkel tér haza az oviból. Szépet rajzolt, új mondókát tanult, lett egy barátja. A kortársakkal való közös játék kiscsoportos korban még nem mindig jellemző, hiszen sokan ekkor kerülnek először kapcsolatba más gyerekekkel, akikhez alkalmazkodniuk kell. Kezdetben külön játszanak, megfigyelnek másokat, utánozzák őket, majd ebből alakulnak ki a különféle interakciók.

A 3 éves gyermek már egyes szám első személyben beszél saját magáról, használja az „én” szót. Szóban is segítséget kér a felnőttektől.


3 évesen a gyermek képes megosztani játékait a társaival 

Megjelenik a tárgyak felajánlása, a kérés, de láthatunk megszerzésért induló harcot is. Az óvoda új közegben új szabályokat tanít a gyermeknek, amelyeket gyakran könnyebben elfogad, mint az otthoni környezetben. Ezért is láthatjuk azt, hogy csemeténk haza érkezve „kiengedi a gőzt”, hiszen itthon lazábbnak érezheti magát.


Kisfiú dühösen, anyukájára csapva szeretné érvényesíteni magát


 2-3 éves korban jelenik meg a dackorszak, de picit későbbre is tolódhat. Nem lehet nem felismerni a hirtelen beköszöntő hisztiket, cirkuszokat. Nem akar öltözködni, nem akar hazaindulni. Ha elutasítást kap, a földre vágja magát, legyen az egy boltban, vagy az utcán. A szülő reakciói a tehetetlenségig, haragig, indulatig mehetnek el, amelyből később bűntudat keletkezhet. 


Miért jelenik meg a hiszti?

Bármelyik életkorban előfordulhat érzelmi nyomás hatására, de a dackorszakban maga az akarat érvényesítése, az önállósodás lépései állnak előtérben, amelyek aztán találkoznak a megoldási képtelenséggel. Ez akkor billenti ki őket az egyensúlyból, amikor például a szülőtől elutasít, vagy a gyermek rájön, hogy az adott dolgot nem képes megcsinálni. Frusztrációt él meg, korlátokba ütközik, dühöng. Hisztit válthat ki a felgyűlt egész napos feszültség is, amelynek levezetésében a szülő szeretetteljes támogatása segítség lehet.


A dackorszak bár mindkét fél számára nehezen megélhető, mégis szükséges. A gyermek nem szándékosan akarja kiborítani szüleit. A hiszti megfelelő kezelésére nagyon jó módszerek elérhetőek ma már szakemberektől.

Forrás: Pethő Orsolya pszichológus, dackorszak kurzusok


Hogyan fejlődik 3 évesünk mozgása? 


Kisfiú váltott lábbal, kapaszkodás nélkül megy fel a lépcsőn

Hogy jobban megfigyelhessük, különítsük el picit a nagymozgásokat és a finommozgásokat egymástól!

A nagymozgások erőteljes fejlődéséhez érkeztünk, egyre stabilabbá válik az egyensúlyozás és a koordináció. Ezt meg sem kérdőjelezhetnénk, hiszen csemeténk egész nap fut, forog, pörög, ugrál, mászik. A statikus egyensúly egy lábon álláskor jól megfigyelhető, ezt már 1-2 mp-ig is meg tudja tartani. Ugyanezt az egyensúlypróbát lábujjhegyen állva is be tudja nekünk mutatni. 

Most már megy a lépcsőzés fel-le váltott lábbal, kapaszkodás nélkül. A futóbicikli és a pedállal hajtható járművek előtérbe kerülnek és igazán nagy sikerrel állnak használatban.


A finommozgásokkal kapcsolatban megemlíthetjük, hogy a gyermek rajzkészsége már sokkal kifinomultabb. Irányítja a kezét, tudatosan próbál formákat és ismert alakokat létrehozni. Hogy ezt a nagyon fontos alkotói területet számára támogathassuk, mindig legyen otthon elérhető ceruza, kréta, gyurma, ujjfesték, gyermek olló.

A labda nagyon hasznos játékeszköz, mert lehet dobni, célba dobni, elkapni, pattintani, rúgni, lassabban vezetni, gurítani. Alkalmat ad az egyéni és a társas játékokhoz is. 


A jobb, vagy a bal kéz dominanciája kezd kialakulni 

Kezdetben a csecsemő mindkét oldalát egyformán használja. Ha ebben a korban látjuk, hogy mozgása például a jobb oldalra korlátozódik, forduljunk vele szakorvoshoz! Azonban legkésőbb 4-5 éves korra kialakul a dominancia. Ha ez nem történik meg – a gyermek hol az egyik, hol a másik kezét használja ebben a korban -, akkor az úgynevezett kevert dominanciával állunk szemben, amely megfelelő, célzott terápiával fejleszthető. Ez fontos a későbbi tanulási zavarok elkerülése érdekében is. A te gyermeked melyik kezét használja gyakrabban?


Fontos, hogy a gyermeket nem kell jobb, vagy bal kéz használatra szoktatni, ez természetes módon kialakul magától. 

Forrás: Csimborasszó Egészségügyi Központ


A 3 éves gyermek gondolkodása egocentrikus 

Más néven énközpontú. Tehát a dolgokat főként a saját szemszögéből tudja szemlélni. Hogy milyen magyarázatot ad egy bizonyos jelenségre, az nem csak gondolkodásának fejlettségétől, de érdeklődési körétől is nagyban függ. Minden gyermeket más és más érdekel, ezért fogadjuk el, hogy nem mindent ismer, amit a társai esetleg igen, és örüljünk azoknak az újdonságoknak, amikkel mindig előrukkol!


Miért? Hol? Mikor? Milyen? 

A kérdések korszakában vagyunk, nem csoda, hiszen mindent tudni szeretne, az információkat szinte magába szívja. Fontos, hogy adjunk számára érthető, egyszerű válaszokat. 

Milyen újdonságokkal találkozhatunk még a kommunikációval kapcsolatban?

  • Már igen hosszan, 10-15 percen át is képes gyermekünk hallgatni egy történetet
  • Megérti a bonyolultabb szövegeket is, és ő maga is több szavas mondatokkal kommunikál
  • Érti és tudja használni a toldalékokat, névutókat
  • Aktív szókincse – amelyet használ - 700-900 szó
  • Kiejtése általában már jól érthető


A beszéd fejlődésében tapasztalhatunk időnként kis megakadásokat, melyek nem számítanak dadogásnak. Hogy miért vannak, annak az a legegyszerűbb oka, hogy a gyermek gondolatai gyorsan cikáznak, és még nem képes őket hirtelen kifejezni. A kiejtési hibák természetesek ebben a korszakban. Ha a gyermek 3 éves korban nem éri el azt a szókincsrobbanást, ami a fent említett aktív szókincset jelenti, akkor keressünk fel beszédindításban jártas korai fejlesztő központot!


Önállósodási vágyak, melyek szárnyakat kaptak 


Kislány egyedül veszi fel a zokniját


Az önkiszolgálás fejlődése minden gyermeknél egyéni úton halad. Ezt nagyban befolyásolják érdeklődései, lehetőségei, készségei. Általában a napi rutin körül kezdenek lépéseket tenni, utánzással, de még nem tervezett gondolatokkal. A tisztálkodás, öltözködés és táplálkozás területein figyelhetjük meg az önállósodási törekvéseket. Rendkívül építő és támogató számukra az, ha átélhetik a siker elemi érzését. Ezért jó, ha türelmesen kivárjuk, amíg valamit elvégez, engedjünk neki teret! 

Hogyan fejlődik az önálló étkezés? A kanál mellett már a villa használata is érdekes. Az evőeszközökkel ügyesen bánik, a poharat is megfelelően tudja használni. 


Kislány ül és mosolyog a LiaaBébé Hálózsákban


A szobatisztaság elérése, önálló kézmosás és orrfújás általában már megy, a vetkőzés könnyebb, az öltözés nehezebb. Ezen segíthetünk, ha olyan ruhát visel gyermekünk, amelyet ő maga is könnyen tud kezelni. A LiaaBébé extra rugalmas, bambusz rostból készült baba-és gyermekruhái sokat segítenek a 3 éveseknek abban, hogy az öltözködés ne a nyűgről, hanem a sikerről szóljon!

Forrás: Koragyermekkori program

 

×