islányok festenek és kézlenyomatot készítenek

Ismerd meg a 4 éves gyermek készségeit

Az óvodáskor évei alatt gyermeked rohamtempóban fejlődik. A bátortalan, magányosan játszó kisember kezdi felfedezni a társait maga körül. Feltűnhet számodra, hogy kitartóbbá vált, és a terheket is könnyebben veszi. Olyan közös programokat szervezhetsz vele, amelyeknél az ő állóképességére is szükség van: biciklizhettek, rövid túrára indulhattok, focizhattok, szabadtéri játékokat játszhattok. 

A 4 éves számára a felnőtt a legfontosabb példa, őt utánozza, így tanul. Ezért fontos, hogy milyen mintát lát tőlünk, ebben nekünk felelősségünk van. Nem csupán a tanítás formál, de az, amit észrevétlenül levesz rólunk mélyen alakítja személyiségét, problémamegoldó képességét, viselkedését. Ehhez hozzájárulnak öröklött tényezők is.

Forrás: Gyermekút Módszertani Központ, Koragyermekkori program


A gyermekek testi adottságai és érdeklődései eltérőek 

Csecsemő korban is hamar észrevehetőek az örökölt jegyek, főként akkor, ha testvérke is van, aki talán teljesen más alkat és jellem, mint a kisebbik. Ahogyan a gyermek fejlődik, és egyre több irányba mozdul a világban, úgy kap egyre több lehetőséget arra, hogy az ő egyéni érdeklődésének megfelelő ingereket megkapja, sőt megszerezze, és a testi képességei, önbizalma szerint cselekedjen. 


Ehhez mi, szülők tudjuk számára nyújtani a megfelelő szabadságot és biztonságot nyújtó közeget. Te is érzed néha, hogy nem könnyű a szabadon engedésnek és az irányba terelésnek, esetleg tiltásnak az egyensúlyát megtalálni? Talán a legfontosabb a következetesség és a határozottság megtartása azokban a szituációkban, amelyekben csak a szülő dönthet.


Miért a játék a legfontosabb fejlesztő tevékenység? 

Azért, mert a gyermek ösztönből játszik, erős belső szükséglete vezényli őt. Tudjuk, hogy minden játék egyben tanulás is számára, hiszen minden területen fejleszti őt, mozgásban, figyelemben, koncentrációban, kreativitásban, kommunikációban, és később a szocializációban. Érik közben a látása, hallása.

 

Kisfiú focizik a hóban a kutyájával


Minden gyermek teljesen egyedi módon, a saját személyiségének és élményeinek tükrében játszik, ezért a gyermek játéktevékenysége pontosan úgy jó, ahogyan végzi! Hozzá szükségesek bizonyos feltételek: hely, idő, ösztönző légkör, játszótársak, és a legfontosabb: a szabadság lehetősége.

Forrás: dr. Bakonyi Anna pedagógiai szakértő


A játék másokkal együtt a legélvezetesebb! 

Míg kiscsoportos korban a gyerekek főként magányosan játszanak, és elkezdenek másokat megfigyelni, ez az érdeklődéssel teli folyamat középső csoportos korra hirtelen változni látszik. Gyermeked már interakcióba lép társaival, és képes kiválasztani a számára szimpatikus játszópajtást. Ilyenkor láthatod, hogy elkezd egy másik kislányhoz, vagy kisfiúhoz ragaszkodni, akivel együtt járkálnak, nézelődnek. Már együtt játszanak, de még nincs valódi együttműködés. 

A gyerekek az óvónővel közösen játszanak


A kooperatív játék is kibontakozik: ez az első csapatmunka, amely már tudatos. „Főzzünk finom ebédet a babáknak, és adjunk nekik teát is!” Megjelenik tehát a szerepjáték.


A mozgásfejlődésre a hatékonyság és a gyorsaság jellemző 


Kisfiú vidáman fut

 

A 4 éves gyermek jól alkalmazkodik a terhelésekhez, ügyesen mászókázik, hintázik, és gyorsan fut. Mit tud még?

  • Egy lábon meg tud állni kb. 6 másodpercig, és egy lábon ugrál 3-5-ször
  • Egyenes vonal mentén tud járni, lábait egymás elé téve
  • Futása gyors, hirtelen bekanyarodik, megáll


A focizás már jól megy, lábát hátra lendítve rúg a labdába, és benézi a célirányt. Guruló labdába is bele tud rúgni. 

A testtartásra figyeljünk! Hogy iskolás korra jól fejlett izomzattal rendelkezzen, már óvodás korban fontos, hogy sokat mozogjon, és ne üljön mindig egy helyben. Ne érje gerincét egyoldalú terhelés. Ha izomzata megfelelően felkészül az iskolában ülve töltött órákra, akkor testtartásával kevésbé lesz gond, és a tartós ülés sem lesz megterhelő számára.


4 éves korban már egyértelművé válik a jobb-és balkezesség. A finommozgások gyakorlása mindig fontos. Oly sok játék van, amelyek fejlesztik a kézügyességet: fűzés, válogatás, csavarozás, rajzolás, ollóval vágás. Lehet, hogy gyermeked még nem fogja helyesen a ceruzát, ami nem baj, hiszen ujjainak használata folyamatosan fejlődik. Lehet segíteni rajta erősítéssel, amihez tökéletes a gyurmázás, homokozás, mindenféle alkotás, gyűjtögetés a természetben. 


Hogyan észleli a 4 éves gyermek a világot? 

Amikor valamit figyel, el tudja választani egymástól az alakot és a hátteret. Megszilárdul az alaklátás, formafelismerés, és a nagyság kategóriáinak felismerése. Játsszunk olyan játékot vele, amelyben ellentétpárok vannak – kicsi és nagy, széles és keskeny, meleg és hideg –, vagy amelyiknél egy egyszínű alakot kell felismerni a formája alapján. 


Mai világunk túl sok ingert küld a gyermek felé. Ezek jó része nem kerül feldolgozás alá, terhelik az idegrendszerét. Frusztrálttá és nyugtalanná válhat miattuk. Mire gondolunk? Olyan hatásokra, amikhez mi valószínűleg már hozzászoktunk: nagy zaj, folyamatos monoton zajszennyezés, túl sok ember, vibráló, gyorsan váltakozó képsorok és hanghatások a televíziós meséknél. 


Az óvodáskor előmozdítja az önállósodást 

Az óvodában az óvó nénik és a dadus nem tudnak minden gyermeknek egyszerre segíteni. De nem is ez a cél, hiszen ebben a közegben már vannak feladatok, apró felelősségek. A gyerek megtanulja, hogy azt a játékot, amit elővett, el is kell raknia. Közösen tesznek rendet ebéd előtt, és segítenek a megterítésnél. Jó, ha otthon is teret adunk ezeknek az újdonságoknak, ezért érdemes az óvónőtől is tájékozódni róluk.


Az önálló wc-használata kialakul, ez azonban egy folyamat, amelyhez megfelelő türelemre és tapintatra van szükség a felnőtt részéről. Az öltözködés is rutinosan megy, már csak a legfinomabb mozgások esetén szükséges besegíteni, például udvarra kimenetelkor a cipőfűző bekötésénél. 

Legyünk megértőek, hagyjuk, hogy a maga tempójában sajátítsa el a legújabb feladatokat, amelyeket majd megfelelő gyakorlással rutinná alakít. 


Mindig beszél? 

Igen...Ne lepődjünk meg, ez egy ilyen korszak! A kommunikáció igazán előtérbe kerül. Gyermekünk mindent el szeretne mesélni, ami vele történt, mi pedig örömmel hallgatjuk beszámolóit. Játék alatt is gyakran használja a kommunikációt. 


Beszélgessünk a gyermekkel! Ne csak befogadó fél legyen, hanem ő maga is kifejezhesse gondolatait. Így megtanulja a kölcsönösséget. Törekedjünk arra az együtt töltött minőségi időre, amikor a külső tényezőket kizárjuk, és csak mi vagyunk együtt, egymás iránti figyelemmel. Ha szeretnél a minőségi időtöltésről tovább olvasni, nézd meg korábbi cikkünket!


Any mesél a gyerekeknek este az ágyban, közben el is mutogatja a mesét


A rendszeres élőszavas mesélés ebben az életkorban fontos. Mondókázhatunk, verselhetünk, sőt, a régi családi történetek is nagyon szokták érdekelni már a gyerekeket. A mese által feldolgozhatják érzelmeiket, félelmeiket, a mese motivál, és hat a jellemre.

 

×