Óvodás gyerekek felemelt kézzel járnak a tornafoglalkozáson

Milyenek az 5 éves gyermek készségei?

Az óvódás kor évei alatt gyermeked gyors ütemben fejlődik a gondolkodás, szocializáció, önállóság, kommunikáció és mozgás terén. Olyan ütemű a változás, hogy mi szülőként is meglepődünk, mennyire nyitottá, együttműködővé és önállóvá vált csemeténk! A világ robbanásszerűen nyílik meg számára, és ő folyamatosan lendületben van, felfedez, megismer. 


Mire képes egy 5 éves gyermek?

Már meg tudja játékát osztani társaival, segít, gondoskodik, együttműködik, miközben egyre jobban felismeri és szabályozza érzelmeit. Ebben igazi segítséget jelentenek a szabály szerint játszható társasjátékok a véletlenszerűség megismerésével, és a veszítés elfogadásával. A kártyajátékokban egymás érzelmeire is figyelni lehet. Ez fejleszti a társakra való fókuszálást.


Kisfiú felfedezőnek öltözve távcsővel szerepjátékot játszik a fák között


Az 5 éves gyermek imádja a szerepjátékokat. Szereti a felnőttek ruháit is magára venni, kedves és egyedi kollekciókat alakít ki anya és apa ruhásszekrényéből. A mesék és a zene világa végigkíséri egész gyermekkorát, ezt az élményt számára folyamatosan biztosítani kell. 

A nagycsoportos óvodás már nagyon önálló. Fogat mos, lemossa a fogkefét, begombolja, cipzározza a ruháját, elpakol, betartja a mosdó higiéniai szabályait. Egy egész cselekvéssort el tud végezni, amit ő maga tervez meg előre. Segíthetünk a szabályok megtanulásában azzal, ha kedves, aranyos hangnemben hívjuk fel a figyelmét valamire, például: „ha visszaülteted a babáidat a polcra, akkor ott sokkal jobban fogják magukat érezni, mint itt a földön”.


Hogyan támogathatjuk gyermekünk önállósodását? 


Óvodás gyerekek önállóan mosnak kezet


Az önállóság a döntés képességét, cselekvést és a problémamegoldást foglalja magában. Azért fontos az, hogy ez a terület gyermekkorban teret kapjon, mert gyakorlásával tud majd felnőttként is helyt állni a kihívásokkal, problémákkal teli életben. Kell, hogy önmagát alkalmasnak és hasznosnak érezze. Nagy öröm számára, amikor valamit megalkot, vagy megold, kitalál. Minden gyermek más személyiség, vannak, akik mindig elől járnak, és vannak, akik inkább háttérben szeretnek mozogni. Hogyan segíthetünk tehát gyermekünknek abban, hogy önállóságában fejlődjön?

A megoldás az a középút, ahol hagyjuk őt kísérletezni és hibázni, de megóvjuk a bajtól, ami veszélyes lehet rá. Ehhez türelemre és következetességre van szükségünk. Hoztunk néhány segítő tippet, amivel elindulhatunk!


  • Biztassuk, bátorítsuk őt!
  • Vonjuk be olyan dolgokba, amik őt is érintik
  • Érettségének megfelelő kis feladatokat adjunk neki
  • Hagyjuk gyakorolni, kísérletezni!
  • Ne várjunk el tőle maximális teljesítményt
  • Dícsérjük meg!
  • Legyünk türelmesek és rugalmasak
  • El kell tudnunk dönteni, hogy mikor van szüksége segítségre és mikor tud önállóan is cselekedni


Az önállósodás szintjéről visszaesés történhet, ha olyan változás érkezik a gyermek életében – szülők válása, költözés, testvér születése, haláleset -, ami miatt nagyobb törődésre vágyik. Ilyenkor talán fél egyedül elaludni, vagy nem akar egyedül öltözni. Megértő szeretettel segíteni tudunk neki túljutni a számára nehéz időszakon.

Forrás: Gyermekút - Családbarát Magyarország Központ


Az óvodának fontos szerepe van a szocializációban 

Minden gyermeknek más az üteme a fejlődésben, más az érdeklődése, személyisége, temperamentuma. Egy olyan biztonságos közösségben, mint az óvoda, megtanulja érzelmeit kifejezni, szokásokat alakít ki, kommunikál, konfliktusokat old meg. Az oviban gyermeked életkori sajátosságainak megfelelően tapasztalatokat szerez a világról, amelyhez az eszközöket igyekszik biztosítani. Különleges érzés a társakkal, közösségben megélt élmény! 

Gyerekek óvodai foglalkozáson vesznek részt a szőnyegen


Milyen készségek kialakulását segíti az óvoda?

  • Az új ismereteket megfelelő nyitottsággal, könnyen fogadja be
  • Tudjon rugalmas lenni, adott helyzetben pedig képes legyen előhívni a belső kontrollt
  • Önállóan döntsön, cselekedjen
  • Alkalmazkodni tudjon társaihoz és a közösség szabályaihoz
  • Az elképzeléseit bátran valósítsa meg úgy, hogy el tudja őket mondani, és meg tudja tervezni a hozzájuk vezető utat
  • A saját véleményét meg akarja és tudja alkotni
  • Rendelkezzen egyfajta belső fegyelemmel
  • Érezze a szolidaritást, a gyengébbek segítési iránti belső késztetést, gondolkodjon előítélettől mentesen

Forrás: Színes Iskola Alapítvány


Mit jelent a „szociális-miért” korszak? 

4-5 éves korban jellemző időszak. Könnyen felismerhető a végtelennek tűnő kérdésekkel, melyek gyakran nem épülnek egymásra. Céljuk főként a kommunikáció folyamatos fenntartása a felnőttel, akit szeretne a gyermek maga mellett tartani. Ha kérdéseire választ és főként figyelmet kap a felnőtt jelenlétének megőrzésével, akkor biztonságérzetet él meg. Ha azonban rendszerint elutasításban van része, akkor ez a szülő-gyermek kapcsolatra lesz negatív hatással, és a gyermek már nem fog tovább kérdezni.

Forrás: Pécsi Tudományegyetem


Megjelenik az összefüggő beszéd  

A beszéd fejlődésének üteme változó lehet. Minden gyermeknek végig kell járnia a beszédfejlődés szakaszait. 5 éves kor környékén szakember foglalkozik a beszédhibákkal, melyek sokfélék. Az élettani beszédhibák a fejlődés természetes részei lehetnek. A logopédiai fejlesztés nagy szerepet kap javításukban, a gyermekek kiejtését szakember méri fel. Ez azért is fontos, mert a kijavított beszédhangokat tudja majd az iskolában megfelelően a a betűkhöz kapcsolni. 

A kis óvodás szókincse rohamos léptékkel fejlődik. Új kifejezéseket tanul és ő maga is alkot érdekes szavakat, gyakran egy-egy szó párosításával. Beszéde folyamatossá válik, változatos mondatokat képez. 

Forrás: Heidi Német Nemzetiségi Óvoda


Megjelennek a térviszonyok 

Rajzolás közben meg tudja jeleníteni a figurákat egymás előtt, után, fölött, alatt, mögött. Igyekszik mindezt látványában is megalkotni. Hasonlóképpen a beszédben is használja a helyragokat (-ban, -ben), névutókat (fölött, alatt, mellett, mögött, előtt stb). A tárgyak nagyságát különböző távolságokból is fel tudja mérni, annak ellenére, hogy a távolabbiak kisebbnek tűnnek.


Mozgása jól koordinált, ügyes, fürge 

Oly sok mindent meg tud már csinálni: váltott lábbal szökdécsel, pár másodpercig egy lábán áll, sőt, lábujjhegyre is emelkedik. Bukfencezik, hintát hajt. A lépcsőn járás lefelé is sikerül kapaszkodás nélkül. Képes összetettebb mozgáskombinációkra, közben azt látjuk, hogy állóképessége nő. 


Óvodás gyerekek fára másznak

Szinte mindig mászik, és ezt már a saját maga biztonságának szem előtt tartásával végzi. Sok olyan szabadtéri játék van, amellyel az ugrást gyakorolhatja: ugrókötelezés, távolugrás, átugrás, ugróiskolázás. Élvezi a tornafoglalkozásokat, az ügyességi játékokat, és a szabályokat betartja. 

Figyeld meg gyermeked mozgását szabadtéren! Fedezd fel, milyen gyorsan fut, és milyen hirtelen tud megállni, bekanyarodni. Magabiztosan mászik mászókákra, ugrálva tud előre haladni. 


A korszerű játszóterek szinte akadálypályák, megannyi felfedezni valóval, amelyek látását, hallását-és tapintását fejlesztik. Egyik-másik igazi bátorságpróba, összeszedettségre van szükség a feladat teljesítéséhez. Nagyon jó környezetet tudnak teremteni a csapatban való játékhoz, szerepjátékokhoz, az ügyesség próbálgatásához. Itt 5 évesen már barátságok születnek: a kicsik azonnal legjobb barátjuknak nevezik azt a társukat, akit épp nemrég ismertek meg, és akivel önfeledten együtt játszottak.

Forrás: MAMATA Program


 

×