Hogyan fejlődik a baba 18-24 hónapos korában?
Egy másfél éves gyermek már igazán önálló, hiszen minden egyes házimunkát szeret eltanulni a szüleitől, és azokat ő maga is „elvégzi”, ha talál hozzájuk megfelelő eszközöket. Ezért fontos, hogy a szerepjátéknak ezt a kezdetleges, egyszerű, de nagyon kifejező módját segítsük a számára úgy, hogy hozzáférhető, biztonságos tárgyakat kaphasson hozzá.
Azonban nem csak munkálkodni szeret, segít az öltözködésnél, megmossa a pocakját fürdéskor, és betakarja apukáját, amikor elszunnyad a fotelban. Minden kisgyermeknek nagyon aranyos szokásai vannak ebben a korszakban is.
De lássuk, milyen területeket említhetünk még meg ezeken kívül, amelyek a fejlődés szempontjából is jelentősebbek!
Jól látja a színeket, a teret és a finom távolságokat
A gyermek látása egy olyan szintre lépett, ahol már magát a felfedezést irányítja, motiválja. Az, hogy észlelni tudja a mélységet, a távolságokat, és a 35 cm-re lévő tárgyakért is pontosan tud nyúlni, kiszélesítette mozgásának és további tanulásának lehetőségeit. Ha a te gyermeked is imád rajzolni, firkálni, akkor jó, ha tudod, hogy maga a nyomhagyás egy alapvető emberi vágy, motiváció.
Ennek az alkotásnak fontos része az, hogy hagyjuk a gyermeket kibontakozni. Másfél évesen elkezd a ceruza megtámasztásával pontozni, mindkét kezét használva vonalakat húzogatni, majd gomolyag és csigavonalas firkákat hoz létre. Ehhez biztosíthatunk a számára vastagabb színes ceruzákat, babák számára készült zsírkrétákat, kimosható krétákat, vagy házilag készített szivacsos mártogatós játékot céklalével. Az alkotásait pedig ne felejtsük közszemlére tenni a hűtőre, vagy a falra, hogy ő is büszkén csodálhassa!
Mikor lehet a látással probléma?
Több szokatlan dolgot is észrevehetünk, ami miatt mindenképpen keressünk fel szemész szakorvost! Ha például azt látjuk, hogy a gyermek totyogás-járkálás közben elkezd egyre többször nekimenni bútoroknak, vagy elesik, akkor gondolhatunk arra, hogy az éleslátásával gond lehet. Az is intő jel lehet, ha a könyvet, vagy más játékokat túl közelről nézi.
Forrás: Grafoselfie, Szabó Magdolna grafológus
Mi az a hallási figyelem?
Más néven auditív figyelemnek is hívjuk azokat az információkat, amelyek azon a csatornán érkeznek a gyermekhez, amellyel őket hallja. A hangokat differenciálni, azonosítani, értelmezi tudja. Nagyobb hangzavarban is kiszűri a hozzá szóló felnőtt hangját. Felismeri a különböző irányból érkező hangokat, még a hátulról jövőket is. A hallási figyelem fejlesztése a mai gyermekeknél különösen előtérbe került.
A gyerekek a beszédet mindig hamarabb kezdik megérteni, mint ahogyan elkezdenek szavakat tanulni és őket kimondani. Imádják, hogy hangos a világ, mindenféle zajforrás azonnal felkelti a figyelmüket. Ha ezt az érdeklődést szeretnénk a legkellemesebb és legmuzikálisabb formában kihasználni, válasszunk „zajforrásnak” megfelelően behangolt hangszereket, furulyát, zongorát, kis dobot, xilofont. Így a gyermek zenei hallása is fejlődik, és igazán szép csilingelő hangokat hallhat az egyes hangszerektől, ami akár a jövőbeli zenei érdeklődését is meg fogja alapozni.
A hallással is adódhatnak problémák. Ha azt tapasztaljuk, hogy a gyermek nem figyel a nevére, vagy szokatlan zajokra, akkor keressünk fel egy szakorvost, aki a hallását megvizsgálja. Nehezebben észrevehető az, amikor a hangokat nem tudja megfelelően megkülönböztetni. Ha például olyan tárgyakat téveszt össze, amelyeknek a hangjai hasonlóak lehetnek, akkor vegyük komolyan ezt a problémát.
Forrás: Csimborasszó Egészségügyi Központ, Koragyermekkori program
A gyermek járása tovább fejlődik
Egyre nagyobbakat és egyre gyorsabban lépeget, miközben azt látjuk, hogy a karjaival már nem magasan tartva egyensúlyoz, hanem váltott kar-láb mozgása van, tehát egyszerre mozdul a jobb karja és lába, majd a bal. Talpát 2 évesen már nem egyszerre toppantja le a földre, hanem gördíti, először a sarka érintésével. Már különféle talajokon is tud járni, emelkedőn, vagy akadályokkal tarkított terepen, melyeket sokszor inkább átlép, mint hogy kikerülje. A lépcsőzésnél 2 éves korára már egy kézzel kapaszkodva önállóan, egyik lábát a másik mellé téve halad.
Elkezd futni, ugrani, ezekhez a mozgásokhoz jó láberőre van szüksége. Mindkét esetben a levegőbe kell emelkednie, ezért egyensúlyozó képessége is aktívan bekapcsolódik a mozdulatokba.
Vigyázzunk a gyermek körüli környezetre, hiszen még könnyen el tud esni. Legyen biztonságos terep az, ahol futhat, ugrálhat!
A finommozgás koncentráción alapul. A másfél éves gyermek már firkál, épít, kicsomagol, játékokat pakol tárolókba. A formabedobó játékok nagyon kedveltek, jól fejlesztik a beillesztés során a gyermek finom mozdulatait. A fakockák alap játéknak számítanak, velük élhetik meg az építés örömét. A gyurma pedig az egyik legcsodálatosabb eszköz, mert fejleszti a szem-és kézkoordinációt, kézügyességet, kreativitást, izmokat.
Elérkezünk a „Mi ez?” korszakhoz
Ehhez az izgalmas időszakhoz az a felismerés vezet a gyermek részéről, hogy mindennek saját neve van. Ahogyan a kíváncsiság és tudásvágy hajtja, mindenre rákérdez: Mi ez?
Olyan gyorsan meg tudja jegyezni a dolgok neveit, hogy gyakran elég egy alkalommal elmondani neki. Szókincsrobbanás történik, a sok-sok új név elraktározódik a passzív szókincsében és ott gyűlik, majd meglepetésszerűen megjelenik a beszédében. Ebben a korszakban alkotja meg az első kétszavas mondatot: „Anya ül”. Megérti már a beszédet, és a kéréseket megteszi.
Mik a legfontosabb képességek a szocializáció területén?
- Beszélgetést, játékot kezdeményez 2 szavas mondatokkal
- Örömmel utánozza le a házimunkákat, megjelenik a szerepjáték
- Megjelenik az együttérzés és a vigasztalási vágy
- Kezdi érteni a családi szabályokat, és a helyzetet, ha azokat megsérti
- Ragaszkodik önálló cselekvésekhez
- Öltöztetéskor aktívan részt vesz és segít
Hol tart az önkiszolgálásban ebben a szakaszban?
Próbálkozik az önállósodással úgy, hogy megfigyeli amit a felnőttek végeznek és utánozza őket. Számtalan dolog lehet, amit érdeklődéséhez híven elsajátít, néhányat mi is megemlítünk:
- Jelzi, ha a pelust cserélni kell
- Megrágja a darabos ételt is
- Szívesen eszik önállóan, kiskanállal
- Igyekszik önállóan ruhát levenni magáról
Milyen játékokat ajánlunk a gyermek számára?
Mivel nagyon szereti utánozni anyát és apát a házimunkában, adjunk neki olyan biztonságosan használható eszközöket, amelyekkel eljátszhatja, amit látott. Ha például érdekli a főzés, akkor egy kis lábas és egy kis fakanál hosszan tartó elfoglaltságot jelenthet a számára. Hogy izgalmas legyen, a lábasba tehetünk egy kis cukrot, grízt, amit kavargatni tud. Közben figyeljük, nem csak a kiszórás miatt, hanem azért is, hogy közben meg ne egye a „megfőzött” ebédet!
A könyvek és képes újságok segítenek neki felismerni azokat a dolgokat, amiket térben már látott. Ha mellé történetet is mesélünk, igazán meghitt pillanatokat adhatunk a kicsinek, s figyelmet, együtt töltött időt.
A toronyépítés egy fontos lépés a fejlődésben, ehhez mindenképpen biztosítsunk számára kockákat, melyek lehetnek fából, vagy akár szivacsból is. A kirakózás is újdonság lehet, válasszuk a legkisebbeknek alkalmas néhány darabos változatokat.
Játszhatunk közös szerepjátékot a gyermekkel. Főzőcskézhetünk, sepregethetünk. Adhatunk neki kis vödröt, amibe az udvaron kavicsokat pakolhat, vagy homokot lapátolhat és hurcolászhatja kedve szerint, egyébként célzottan és tervezetten.
Forrás: Koragyermekkori program
Korábban olvashattál egy összefoglaló jellegű cikket a kisbaba fejlődéséről hónapról-hónapra. Ha még nem fedezted fel, javasoljuk, hogy tekintsd meg! A baba fejlődési szakaszait több blogcikkünkben is bemutatjuk részletesen, kiemelve a látás, hallás, mozgás, kommunikáció, szocializáció és tanulás képességeit.