Baba kiskanállal önállóan eszik

Hogyan fejlődik a baba 18-24 hónapos korában?

Egy másfél éves gyermek már igazán önálló, hiszen minden egyes házimunkát szeret eltanulni a szüleitől, és azokat ő maga is „elvégzi”, ha találjuk a megfelelő eszközöket. Ezért fontos, hogy a szerepjátéknak ezt a kezdetleges, egyszerű, de nagyon kifejező módját segítsük a számára úgy, hogy hozzáférhető, biztonságos tárgyakat kaphasson hozzá. 

Azonban nem csak munkálkodni szeret, segít az öltözködésnél, megmosza a pocakját fürdéskor, és betakarja apukáját, amikor elszunnyad a fotelban. Minden kisgyermeknek nagyon aranyos szokásai vannak ebben a korszakban is. 

De lássuk, milyen területeket említhetünk még meg ezeken kívül, amelyek a fejlődés szempontjából fontosak!


Jól látja a színeket, a teret és a finom távolságokat 

Baba Rajzol


A gyermek látása egy olyan szintre lépett, ahol már magát a felfedezést irányítja, motiválja. Az, hogy észlelni tudja a mélységet, a távolságokat, és a 35 cm-re lévő tárgyakért is pontosan tud nyúlni, kiszélesítette mozgását és további tanulásának lehetőségeit. Ha a te gyermeked is imád rajzolni , firkálni, akkor jó, ha tudod, hogy maga a nyomhagyás egy alapvető emberi vágy, motiváció.

Ennek az alkotásnak fontos része az, hogy hagyjuk a gyermeket kibontakozni. Másfél évesen elkezd a ceruza megtámasztásával pontozni, mindkét kezét használva vonalakat húzogatni, majd gomolyag és csigavonalas firkákat hoz létre. Ehhez biztosíthatunk a számára vastagabb színes ceruzákat, babák számára készült zsírkrétákat, kimosható krétákat, vagy házilag készített szivacsos mártogatós játékot céklalével. Az alkotásait pedig nem felejtsük közszemlére tenni a hűtőre, vagy a falra, hogy ő is büszkén csodálhassa!


Mikor lehet a látással probléma?

Több szokatlan észrevehetünk, ami miatt csak keresünk fel szemész orvost! Ha például azt látjuk, hogy a gyermek totygás-járkálás közben egyre többször  nekimenni bútoroknak , vagy elesik, akkor gondolhatunk arra, hogy az éleslátásával gond lehet. Az is intő jel lehet, ha a könyvet, vagy más játékokat túl közelről nézi .

Forrás:  Grafoselfie, Szabó Magdolna grafológus


Mi az a hallási figyelem? 

Más néven  auditív figyelemnek is hívjuk azokat az miatt, akik azon a csatornán érkeznek a gyermekhez, amellyel őket hallja. A hangokat differenciálni, azonosítani, értelmezi tudja. Nagyobb hangzavarban is kiszűri a hozzá szóló felnőtt hangját. Felismeri a különböző irányból érdekelt hangokat, még a hátulról jövőket is. A hallási figyelem fejlesztése a mai gyermekeknél különösen előtérbe került.


Baba xilofonnal és csörgőkkel zenél


A gyerekek a beszédet mindig hamarabb kezdik megérteni, mint ahogyan elkezdenek szavakat tanulni és őket kimondani. Imádják, hogy hangos a világ, mindenféle zajforrás azonnal felkelti a figyelmüket. Ha ezt az érdeklődést szeretnénk a legkellemesebb legmuzikálisabb formában felhasználni, válasszunk „zajforrásnak” megfelelően behangolt hangszereket, furulyát, zongorát, kis dobot, xilofont. Így a gyermek zenei hallása is fejlődik, és igazán szép csilingelő hangokat hallhat az egyes hangszerektől, ami akár a jövőbeli zenei érdeklődést is meg fogja alapozni.

A hallással is adódhatnak problémák. Ha azt tapasztaljuk, hogy a gyermek  nem figyel a soha , vagy szokatlan zajokra, akkor keresünk egy szakorvost, aki a hallását vizsgálja. Neebben észrevehető az, amikor a hangokat nem tudja jól megkülönböztetni. Ha például olyan tárgyakat téveszt össze, akkor a hangjai hasonlóak lehetnek, akkor vegyük komolyan ezt a problémát.

Forrás:  Csimborasszó Egészségügyi Központ , Koragyermekkori program


A gyermek járása tovább fejlődik 

Egyre nagyobbakat és egyre gyorsabban lépeget, azt látjuk, hogy a karjaival már nem magasan tartva egyensúlyoz, hanem  váltott kar-láb van, tehát egyszerre mozdul a jobb karja és lába, majd a bal. Talpát 2 évesen már nem egyszerre toppantja le a földre, hanem gördíti, először a sarka érintésével. Már különféle talajokon is tud járni, emelkedőn, vagy akadályokkal tarkított terepen, melyeket sokszor inkább átlép, mint hogy kikerülje. A lépcsőzésnél 2 éves korára már egy kézzel kapaszkodva önállóan, egyik lábát a másik mellé téve halad. 


Elkezd futni, ugrani, ezekhez a mozgásokhoz jó láberőre van szükség. Mindkét levegőbe kell emelkedni, ezért egyensúlyozó képessége is aktívan bekapcsolódik a mozdulatokba. 

Vigyázzunk a gyermek körüli környezetre, hiszen könnyen el tud esni. Legyen biztonságos terep az, ahol futhat, ugrálhat!


Baba színes fakockákkal épít


A finommozgás koncentráción alapul. A másfél éves gyermek már firkál, épít, kicsomagol, játékokat pakol tárolóba. A formabedobó játékok nagyon kedveltek, jól fejlesztik a beillesztés során a gyermek finom mozdulatait. A fakockák alap játéknak számítanak, velük élhetik meg az építés örömét. A gyurma pedig az egyik legcsodálatosabb eszköz, mert fejleszti a szem-és kézkoordinációt, kézügyességet, kreativitást, izmokat. 

Vidám kislány sárga bambusz hálózsákban mosolyog

Elérkezünk a „Mi ez?” korszakhoz 

Ehhez az izgalmas időszakhoz az a felismerés vezet a gyermek részéről, hogy mindennek saját neve van. Ahogyan a kíváncsiság és tudásvágy hajtja, mindenre rákérdez:  Mi ez?

Olyan gyorsan meg tudja jegyezni a dolgokat, hogy gyakran elég egy alkalommal elmondani neki. Szókincsrobbanás történik, a sok-sok új név elraktározódik a passzív szókincsében és ott gyűlik, majd meglepetésszerűen megjelenik a beszédében. Ebben a korszakban alkotja meg az első kétszavas mondatot: „Anya ül”. Megérti már a beszédet, és a kéréseket megteszi. 


Mik a legfontosabb képességek a szocializáció területén? 

  • Beszélgetést, játékot kezdett 2 szavas mondatokkal
  • Örömmel utánozza le a házimunkákat, megjelenik a szerepjáték
  • Megjelenik az együttérzés és a vigasztalási vágy
  • Kezdi érteni a családi szabályokat, és a helyzetet, ha azokat megsérti
  • Ragaszkodik önálló cselekvésekhez
  • Öltöztetéskor aktívan részt vesz és segít


Hol tart az önkiszolgálásban ebben a szakaszban? 

Próbálkozz az önállósodással úgy, hogy megfigyeli amit a felnőttek végeznek és utánozza őket. Számtalan dolog lehet, amit érdeklődéséhez híven elsajátít, néhányat mi is megemlítünk:

  • Jelzi, ha a pelust cserélni kell
  • Megrágja a darabos ételt is
  • Szívesen eszik önállóan, kiskanállal
  • Igyekszik önállóan ruhát levenni magáról


Milyen játékokat ajánlunk a gyermek számára? 

Mivel nagyon  szereti utánozni anyát és apát a házimunkában, adjunk neki olyan biztonságosan használható eszközöket, melyekkel eljátszhatja, amit látott. Ha például érdekli a főzés, akkor egy kis lábas és egy kis fakanál hosszan tartó elfoglaltságot jelenthet a számára. Hogy izgalmas legyen, a lábasba tehetünk egy kis cukrot, grízt, amit kavargatni tud. Közben figyeljük, nem csak a kiszórás miatt, hanem azért is, hogy közben meg ne egye a „megfőzött” ebédet!


A könyvek és képes újságok keresnek neki felismerni azokat a dolgokat, amiket térben már látott. Ha mellé történetet is mesélünk, igazán meghitt pillanatokat adhatunk a kicsiknek, s figyelmet, együtt töltött időt.

toronyépítés egy lépés a fejlődésben, ehhez fontos biztosítsunk számára kockákat, amelyek lehetnek fából, vagy akár szivacsból is. A kirakózás is újdonság lehet, válasszuk a legkisebbeknek alkalmas néhány darabos változatokat. 


Játszhatunk közös szerepjátékot a gyermekkel. Főzőcskézhetünk, szepregethetünk. Adhatunk neki kis vödröt, amibe az udvaron kavicsokat pakolhat, vagy homokot lapátolhat és hurcolászhatja kedve szerint, egyébként célzottan és tervezetten. 

Forrás:  Koragyermekkori program

Mosolygós kisfiú piros pizsamában fekszik az ágyon

Korábban olvashattál egy összefoglaló jellegű cikket a kisbaba fejlődéséről hónapról-hónapra . Ha még nem fedezted fel, javasoljuk, hogy tekintsd meg! A baba fejlődési szakaszait több blogcikkünkben is bemutatjuk részletesen, kiemelve a látás, hallás, mozgás, kommunikáció, szocializáció és tanulás képességeit. 

 

×