Kisfiú fejjel lefelé kukucskál lábai között

Hogyan fejlődik a 12-18 hónapos gyermek?

 Egy és másfél éves kora közötti a gyermek igen mozgékony, nagyon érdeklődő és szeret tanulni. Kifejezi önmagát, folyamatos kommunikációt tart fenn a felnőttekkel. Utánoz a beszédben, cselekvésekben, még a nevetésben is, humorérzéke kezd kialakulni.


A tér távolságait, mélységeit, magasságait észleli  

Látása a mozgással még intenzívebben fejlődik. Szinte mindegyik baba kipróbálja, hogy milyen fejjel lefelé nézelődni, vagy a könyveket egyedül lapozgatni. Sokat jelent számukra a természet közelsége. Már igen korán megismerik a gyerekek a természetes anyagokat, leveleket, terméseket, és nagyon szívesen mozognak kint a friss levegőn. Nem csak az épített játszótér lehet alkalmas a szabadidős tevékenységre, jól tesszük, ha egy parkban sétálunk vele, és hagyjuk őt felfedezni, vagy bárhol a természetben is kirándulhatunk. 

Kislány a földön ülve mesekönyvet nézeget

Másfél éves kora felé haladva a gyermek már örömmel fedez fel apró, ismerős részleteket, tárgyakat a mesekönyvben. Gyakran újra és újra felhívja rájuk a figyelmünket, amikor elővesszük ugyanazt a könyvet. A legtöbben már türelmesen végighallgatnak egy mesét, melyet diavetítővel nézhetnek, és közben élvezik a mesélő hangját, ahogyan az egyes szereplők kedvéért megváltoztatja. Ez tulajdonképpen egy szerepjáték, melyet a felnőtt mutat meg a gyermeknek. 

A tükörben a baba érzékeli a teret. Szereti nézegetni magát, vagyis inkább azt a „másik gyermeket”, aki ott van. 


Keresi, hogy honnan érkezik a hang

hallási figyelem egy éves kor körül sokat fejlődik. Megpróbál különbséget tenni az egyes hangok között, nagy sikerrel. Megkeresi a hang forrását, és visszajelzést is kér a felnőttektől. Ilyenkor figyeljünk rá és mondjuk el neki, hogy mit hallott. 

Fontos, hogy a beszédünk a gyermek felé tiszta és jól érthető legyen. Mert ő nem csak minket hall, hanem önmagát is, de saját magát nem tudja olyan pontosan hallani, mint a mi beszédünket. A finomabb hallás tovább fejlődik, ez szükséges a beszéd értéséhez és az elkezdéséhez. 15 és 18 hónapos kor között már szavakat mond, és nagyon szereti a dalokat, zenét. 


Az általa használt szavakat egyre jobban felismerhetjük 

Annyira lelkesek a babák akkor, amikor elkezdik a felnőttek szavait ismételni! Gyakran a mondatok legutolsó, vagy leghangzatosabb szavait utánozzák. Az aktív szókészlet a gyakran használt szavak összessége, a passzív szókincs pedig azokat a szavakat tartalmazza, amelyeket nem, vagy csak nagyon ritkán használunk. A gyermek passzív szókincse gyors iramban bővül, ehhez azonban fontos, hogy ő olyan környezetben legyen, amelyben gazdag kommunikáció folyik. 

Ezeket a szavak még csak megérti, de nem használja. „Gyűjtögeti” őket magában, majd egyszer robbanásszerűen előveszi őket. Vannak gyermekek, akik hamarabb próbálnak beszélni, és egy-egy szótagot ismételgetnek a szavakból. Mások pedig várnak és várnak, mígnem egy hatalmas szókészletet halmoznak fel, amit már szépen és tisztán kimondanak. Végül 15 hónaposan a szavak veszik át a gagyogás helyét. 


Ebben az időszakban már legalább 100 szót megért. Egy másfél éves gyermek gyakran egyetlen szóval próbál meg kifejezni egy teljes gondolatot. Például a „labda” kimondásakor kéri a labdáját. 

Kommunikációnk legyen egyszerű és jól érthető, hogy ő is könnyedén megértse és megtanulja. Hiszen már 15 hónaposan képes a felnőttek kérését figyelni, megérteni, és megtenni. 

Forrás: Középsuli.hu, Koragyermekkori program


12 hónaposan kapaszkodva, oldalazva lépeget 


Kisbaba kapaszkodva áll


Elérkeztünk az első lépésekhez, melyek kezdetben még kapaszkodva történnek, bizonytalan mozdulatokkal, egyensúly kilengésekkel. Amikor kapaszkodva állnak, gyakran nem is tudatosan engedik el az egyik kezükkel a bútort, hanem azért, mert egy játékot meg akarnak fogni vele. Így egyre többször kapaszkodnak már csak egy kézzel, egyre több ideig. Mi szülők pedig lessük, hogy mikor jön el a pillanat, amikor mindkét kezükkel elengedik a támaszt. 


Nem csak kapaszkodással akar már felállni, bizony gyakorolja a szoba közepén a mindenféle segítség nélküli felegyenesedést. Feláll, egyensúlyoz, majd leül. Egyre több ideig áll. Innen már csak pár pillanat, hogy megtegye az első lépést. Ráérez arra, hogy amikor egyensúlyát elveszti, akkor előre dőlve kezeire támaszkodhat, vagy leülhet. Ezzel a biztonságérzettel már bátrabban indul útnak egyik bútortól, vagy egyik szülőtől a másikig. Az önálló járás kialakulása széles idősávban történhet. 

Ahogyan telnek a hónapok, egyre finomabbá válik a mozgáskoordinációja, tovább fejlődik az egyensúlyérzéke. Már el tudja dobni a labdát úgy, hogy közben egyensúlyát megtartja. Míg eleinte nagy terpeszben lépeget, kissé jobbra-balra inogva, addig másfél éves korára már kisebb terpeszben és nagyobbakat lépve halad. 


Próbáljuk meg eltávolítani az akadályokat a gyermek elől, mert még nem igazán veszi észre őket! Ahogyan egy küszöbön is felbotlik, mert nem néz a lába elé, úgy bármilyen előtte lévő tárgyban is eleshet. Még mindig mászik, hiszen van, amikor biztonságosabbnak érzi a négykézláb helyzetet. 

Hogy a mozgása minél gördülékenyebb legyen, és ne akadályozza őt véletlen egy olyan ruhadarab, ami túl feszes, kényelmetlen, elcsúszkál, vagy amiben esetleg hamar bemelegedik, válassz a LiaaBébé extra rugalmas, testhőt szabályozó bambusz rost gyermekruhái közül!


A baba finommozgására a tárgyak megfogása, elengedése, ráhelyezése jellemző. Legszívesebben ezeket gyakorolja. Bejárja az egész teret. Felmászik, kapaszkodik, ezért legyünk óvatosak! 

Fejlődik az eszközhasználat, már tudja, hogy egyes tárgyakkal mit lehet csinálni. Egyéves kora után szeret labdázni. Az alkotás ideje is elérkezett, a rajzolás, firkálás, só-liszt gyurmázás mind nagy örömet és sikerélményeket adó elfoglaltságok.


Pakolgat, épít, öntöget, csomagolást kibont, már minden érdekli és sok mindent egyedül meg tud csinálni. 


Forrás: Koragyermekkori program, Koragyermekkori program


Hogyan fejlődik a szocializáció ebben a korban?   


Baba rámutat valamire


Ha valamit szeretne, akkor arra rámutat az ujjával. Hasonlóan jelzi a számára ismerős figurákat a könyvekben. A humorérzéke kezd megjelenni, olyan helyzeteken is nevet, amelyek nem ővele történnek, hanem külső szemlélőként látja őket. 

Ragaszkodik a szüleihez, játékaihoz, kis kedvenc plüssével szeret aludni. Fontos, hogy a gyermek tudjon találkozni a szülein kívül más családtagokkal, barátokkal is rendszeresen.


15 hónaposan újra megjelenhet a szeparációs szorongás, amely a szülőtől való elválás miatti félelem. A kicsi szeret egyszerű cselekvéseket utánozni, amiket a felnőttektől tanult, például fakanállal kevergeti az ennivalót a kis tálban, vagy megfésüli a babáját. 

Önállósodási kedve igen nagy, szívesen veti le ruháit egyedül, és az öltözködésnél is nagyon együttműködő. Egyedül próbál enni, ehhez nagy szükség van a szülő türelmes segítségében. 


A gyermek a problémamegoldás korszakát éli 

Mindig mozog, pakol, rámol, cipel, épít, szétszed, alkot. Adjunk oda olyan eszközöket például a konyhából, amikkel kedvére játszhat, püfölheti, rakosgathatja őket. A formabedobós játék ideje eljött, kezdetben még nehezen megy, de idővel ráérez a méretekre, alakokra, színekre. Ha a szobában van játéktároló doboz, akkor abba örömmel pakolgatja bele a játékait. 


A gyermek fejlődését korszakonként bemutatjuk blogcikkeinkben, ha pedig egy átfogóbb írást keresel a baba fejlődéséről, itt megtalálod!

×