
Hogyan fejlődik a 12-18 hónapos gyermek?
Egy és másfél éves kora közötti a gyermek igen mozgékony, nagyon érdeklődő és szeret tanulni. Kifejezi önmagát, folyamatos kommunikációt tart fenn a felnőttekkel. Utánoz a beszédben, cselekvésekben, még a nevetésben is, humorérzéke kialakulni.
A tér távolságait, mélységeit, magasságait észleli
Látása a mozgással még intenzívebben fejlődik. Szinte mindegyik baba kipróbálja, hogy milyen fejjel lefelé nézelődni, vagy a könyveket egyedül lapozgatni. Sokat jelent a természet közelsége Már igen korán megismerik a gyerekeket a természetes anyagokat, leveleket, terméseket, és nagyon szívesen mozognak kint a friss levegőn. Nem csak az épített játszótér lehet alkalmas a szabadidős tevékenységre, jól kell, ha egy parkban sétálunk vele, és hagyjuk őt felfedezni, vagy bárhol a természetben is kirándulhatunk.

Másfél éves kora felé haladva a gyermek már örömmel fedez fel apró, ismerős részleteket, tárgyakat a mesekönyvben . újra és újra felhívja rájuk a figyelmünket, amikor előveszi ugyanazt a könyvet. A legtöbben már türelmesen végighallgatnak egy mesét, melyet diavetítővel nézhetnek, és közben élvezik a mesélő hangját, ahogyan az egyes szereplők kedvéért megváltoztatja. Ez tulajdonképpen egy szerepjáték, melyet a felnőtt mutat meg a gyermeknek.
A tükörben a baba érzékeli a teret. Szereti nézegetni magát, vagyis inkább azt a „másik gyermeket”, aki ott van.
Keresi, hogy honnan érkezik a hang
A hallási figyelem egy éves kor körül sokat fejlődik. Megpróbál különbséget tenni az egyes hangok között, nagy sikerrel. Megkeresi a hang forrását, és visszajelzést is kér a felnőttektől. Ilyenkor figyeljünk rá és mondjuk el neki, hogy mit hallottam.
Fontos, hogy a beszédünk a gyermek felé tiszta és jól érthető legyen. Mert ő nem csak minket hall, hanem önmagát is, de saját magát nem tudja pontosan hallani, mint a mi beszédünket. A finomabb hallás tovább fejlődik, ez szükséges a beszéd értéséhez és az elkezdéséhez. 15 és 18 hónapos kor között már szavakat mond, és nagyon szereti a dalokat, zenét.

Az általa használt szavakat egyre jobban felismerhetjük
Annyira lelkesek a babák akkor, amikor elkezdik a felnőttek szavait ismételni! Gyakran a mondatok legutolsó, vagy leghangzatosabb szavait utánozzák . Az aktív szókészlet a gyakran használt szavak összessége, a passzív szókincs pedig azokat a szavakat tartalmazza, amelyeket nem, vagy csak nagyon ritkán használunk. A gyermek passzív szókincse gyors iramban terjed, de fontos, hogy ő olyan környezetben legyen, gazdag kommunikáció folyik.
Ezeket a még csak megérti, de nem szavakat használj. „Gyűjtögeti” őket magukban, majd egyszer robbanásszerűen előveszi őket. Vannak gyermekek, akik hamarabb próbálnak beszélni, és egy-egy szótagot ismételgetnek a szavakból. Mások pedig várnak és várnak, mígnem egy hatalmas szókészletet halmoznak fel, amit már szépen és tisztán kimondanak. Végül 15 hónaposan a szavak veszik át a gagyogás helyét.
Ebben az időszakban már legalább 100 szót megérteni. Egy másfél éves gyermek gyakran egyetlen szóval próbál meg kifejezni egy teljes gondolatot. Például a „labda” kimondásakor kéri a labdáját.
Kommunikációnk legyen egyszerű és jól érthető, hogy ő is könnyen megértse és megtanulja. Hiszen már 15 hónaposan képes a felnőttek kérését figyelni, megérteni, és megtenni.
Forrás: Középsuli.hu , Koragyermekkori program
12 hónaposan kapaszkodva, oldalazva lépeget

Elérkeztünk az első lépésekhez , melyek kezdetben még kapaszkodva történnek, bizonytalan mozdulatokkal, egyensúly kilengésekkel. Amikor kapaszkodva enged , gyakran nem is tudatosan el az egyik kezükkel a bútort, hanem azért, mert egy játékot meg akarnak fogni vele. Így egyre többször kapaszkodnak már csak egy kézzel, egyre több ideig. Mi szülők pedig lessük, hogy mikor jön el a pillanat, amikor mindkét kezükkel elengedik a támaszt.
Nem csak kapaszkodással akar már felállni, bizony gyakorolja a szoba közepén a mindenféle segítség nélküli felegyenesedést . Feláll, egyensúlyoz, majd leül. Egyre több ideig áll. Innen már csak pár pillanat, hogy megtegye az első lépést. Ráérez arra, hogy amikor egyensúlyát elveszti, akkor előre dőlve kezeire támaszkodhat, vagy leülhet. Ezzel a biztonságérzettel már bátrabban indul útnak egyik bútortól, vagy egyik szülőtől a másikig. Az önálló járás kialakulása széles idősávban történhet.
Ahogyan telnek a hónapok, egyre finomabbá válik a mozgáskoordinációja, tovább fejlődik az egyensúlyérzéke. Már el tudja dobni a labdát úgy, hogy közben egyensúlyát megtartja. Míg eleinte nagy terpeszben lépeget, kissé jobbra-balra inogva, addig másfél éves korára már kisebb terpeszben és nagyobbakat lépve halad.
Próbáljuk meg eltávolítani az akadályokat a gyermek előtt, mert még nem igazán veszi észre őket! Ahogyan egy küszöbön is felbotlik, mert nem néz a lába elé, úgy bármilyen előtte lévő tárgyban is eleshet. Még mindig mászik , hiszen helyzet van, amikor biztonságosabbnak érzi a négykézláb.
Hogy a mozgása minél gördülékenyebb, és ne akadályozza őt véletlen egy olyan ruhadarab, ami túl feszes, kényelmesen, elcsúszkál, vagy amiben hamar bemelegedik, válassz a LiaaBébé extra rugalmas, testhőt szabályozó bambusz rost gyermekruhái közül!
A baba finommozgatása a tárgyak megfogása, elengedése, ráhelyezése jellemző. Legszívesebben ezeket gyakorolja. Bejárja az egész teret. Felmászik, kapaszkodó, ezért legyünk óvatosak!
Fejlődik az eszközhasználat , már tudja, hogy egyes tárgyakkal mit lehet csinálni. Egyéves kora után szeret labdázni. Az alkotás ideje is elérkezett, a rajzolás, firkálás, só-liszt gyurmázás mind nagy örömet és sikerélményeket adó elfoglaltságok.
Pakolgat, épít, öntöget, csomagolást kibont, már minden érdekli és sok mindent egyedül meg tud csinálni.
Forrás: Koragyermekkori program , Koragyermekkori program
Hogyan fejlődik a szocializáció ebben a korban?

Ha valamit szeretne, akkor arra rámutat az ujjával. Hasonlóan jelzi a számára ismerős figurákat a könyvekben. A humorérzéke megjelenni, olyan helyzeteken is nevet, nem ővele történnek, hanem külső szemlélőként látja őket.
Ragaszkodik a szüleihez, játékaihoz, kis kedvenc plüssével szeret aludni. Fontos, hogy a gyermek tudjon találkozni a szülein kívül más családtagokkal, barátokkal is rendszeresen.
15 hónaposan újra megjelenhet a szeparációs szorongás , amely a szülőtől való elválás miatti félelem. A kicsi szeret cselekvéseket utánozni, amiket a felnőttektől tanult egyszerűen, például fakanállal kevergeti az ennivalót a kis tálban, vagy megfésüli a babáját.
Önállósodási kedve igen nagy, szívesen veti le ruháit egyedül, és az öltözködésnél is nagyon együttműködik. Egyedül próbál enni, ehhez nagy szükség van a szülő türelmes segítségére.
A gyermek a problémamegoldás korszakát éli
Mindig mozog, pakol, rámol, cipel, épít, szétszed, alkot. Adjunk oda olyan eszközöket például a konyhából, amikkel kedvére játszhat, püfölheti, rakosgathatja őket. A formabedobós játék ideje eljött, kezdetben még nehezen megy, de idővel ráérez a méretekre, alakokra, színekre. Ha a szobában van játéktároló doboz, akkor abba örömmel pakolgatja bele a játékait.
A gyermek fejlődését korszakonként bemutatjuk blogcikkeinkben, ha pedig egy átfogóbb írást keresel a baba fejlődéséről , itt megtalálod!